| |||||
Το σπίτι του Κίτσου Μακρή κτίστηκε το 1955 με αρχιτέκτονα τον βολιώτη Αργύρη Φιλιππίδη. Πρόκειται για μια διώροφη μονοκατοικία εμβαδού 180 τ.μ. Αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα σπιτιού εμπνευσμένου από την τοπική παραδοσιακή αρχιτεκτονική του Πηλίου, στο οποίο τα παραδοσιακά μορφολογικά στοιχεία που χρησιμοποιούνται αναπλάθονται και εντάσσονται στην σύγχρονη δημιουργία, χωρίς την στείρα μορφοκρατική αντιγραφή των σπιτιών των μετέπειτα χρόνων. Ακολουθεί με μεγάλη συνέπεια τους δρόμους που άνοιξε στο χώρο αυτό κατά την περίοδο του μεσοπολέμου, ο μεγάλος νεοέλληνας αρχιτέκτονας Δημήτρης Πικιώνης, ο οποίος μαζί με την Αγγελική Χατζημιχάλη στην Λαογραφία , τον Αριστοτέλη Ζάχο, τον ζωγράφο Φώτη Κόντογλου και πολλούς άλλους δημιούργησαν το κίνημα «Επιστροφή στις Ρίζες» , τις αρχές του οποίου ασπάστηκαν και μερικοί νεότεροι αρχιτέκτονες, μεταξύ των οποίων και ο Αργύρης Φιλιππίδης. | |||||
| |||||
Η λαογραφική συλλογή περιλαμβάνει τα περί τα 560 αντικείμενα λαϊκής τέχνης τα οποία προέρχονται κυρίως από την περιοχή του Πηλίου και χρονολογούνται στον 18ο και στον 19ο αιώνα. Μερικά από αυτά μπορούν να θεωρηθούν ως μοναδικά στο είδος τους για την περιοχή, όπως η μεγάλη τοιχογραφία του Παγώνη, που χρονολογείται στα 1832 και αποτελούσε το κύριο ζωγραφικό θέμα του παράσπιτου του αρχοντικού Τριανταφύλλου στην Δράκεια Πηλίου, παριστάνει πόλεις και χωριά του Ελλαδικού χώρου, όπως η Χαλκίδα, το Ταλάντι, το Δουκό και άλλα. Η τοιχογραφία αυτή αποτελεί το κορυφαίο έργο της ζωγραφικής διακόσμησης της κοσμικής αρχιτεκτονικής του Πηλίου. Είναι το μοναδικό δείγμα στην περιοχή που σώθηκε, χάρη στο μεράκι και τις ακούραστες προσπάθειες του Κίτσου Μακρή από τα δεκάδες μέτρα ζωγραφικής επιφάνειας που υπήρχαν παλιότερα. Ακολουθούν οι τοιχογραφίες του Αθανάσιου Παγώνη, γιού του προηγούμενου, οι οποίες προέρχονται από το πατρικό του σπίτι στην Δράκεια, χρονολογούνται γύρω στα 1870 και παριστάνουν τοπία του Θεσσαλικού κάμπου, καθώς και ένα από τα σημαντικότερα λαϊκά πορτραίτα του εθνεργέτη Ρήγα Φεραίου, έργο του ίδιου. | |||||
| |||||
Σημαντική επίσης είναι και η συλλογή των χάρτινων εικόνων, οι οποίες τυπώνονται από χάλκινες μήτρες (χαλκογραφίες) στα εργαστήρια του Αγίου 'Όρους και στην συνέχεια τις διέθεταν οι μοναχοί στις διάφορες περιοδείες τους. Στην συλλογή με τις χαλκογραφίες περιλαμβάνονται και δύο αμφίπλευρες μήτρες που είναι οι μοναδικές σωζόμενες στην περιοχή. Τη θέση του κατέχει στην συλλογή και ο τελευταίος των λαϊκών ζωγράφων της περιοχής μας, ο ναυπηγός Νικόλαος Χριστόπουλος (1880 - 1967) , με 16 έργα του που παριστάνουνε τα χαρακτηριστικά καράβια του, τις γοργόνες και άλλα ναυτικά κυρίως θέματα. Τέλος η λαογραφική συλλογή συμπληρώνεται με μεταβυζαντινές εικόνες και με αντικείμενα μικροτεχνίας, όπως ξυλόγλυπτα και αντιπροσωπευτικά δείγματα εκκλησιαστικής τέχνης. Με διάφορα αντικείμενα καθημερινής χρήσης (κουτάλια, ρόκες, γκλίτσες) και αργυροχρυσοχοϊας (γιορντάνια, πόρπες, βραχιόλια, καρφίτσες, στέφανα γάμου, φυλακτά) δουλεμένα όλα με τις παραδοσιακές τεχνικές όπως εγχάρακτη, σφυρήλατη, χυτή, διάτρητη, συρματερή και τεχνική με σαβάτι. Επίσης με διάφορα αντικείμενα χαλκουργίας, κεραμικά πιάτα και σκεύη, μουσικά όργανα, λιθογραφίες, κεντήματα και ένα πλήθος άλλων αντικειμένων που καλύπτουν όλο το φάσμα της λαϊκής τέχνης. Ο διάκοσμος του σπιτιού συμπληρώνεται με έργα διάσημων νεοελλήνων ζωγράφων όπως του Γκέσκου, του Μαλάμου, του Θεολόγου, καθώς και με έργα του χαράκτη Τάσσου και το κεραμίστα Πάνου Βαλσαμάκη. Το 1996, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας αναθέτει την επανέκθεση της λαογραφικής συλλογής και των υπολοίπων αντικειμένων σε ομάδα εργασίας αποτελούμενη από τον γλύπτη-συντηρητή Δημήτρη Ζαχαρίου , τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Παλιούρα και τον ζωγράφο-συντηρητή Γιάννη Παπαϊωάννου, οι οποίοι σε συνεργασία με την κόρη του λαογράφου κ. Θάλεια Μακρή-Σκοτινιώτη οργάνωσαν την έκθεση στον χώρο του ισογείου και του κλιμακοστασίου. | |||||
| |||||
| |||||
| |||||
Η επιθυμία του Κίτσου Μακρή και η αξιέπαινη απόφαση της οικογένειάς του να δωρίσουν την πλούσια λαογραφική συλλογή, την βιβλιοθήκη και το αρχείο μαζί με το σπίτι τους στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, καλύπτει ένα μεγάλο κενό της πόλης μας στον τομέα της προσέγγισης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. | |||||
| |||||
Έδωσε πολλές διαλέξεις και μαθήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα και παράλληλα αρθρογραφούσε σε εφημερίδες και περιοδικά, διοργάνωσε εκθέσεις για τη λαϊκή τέχνη στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Για το έργο του τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών, Επίτιμος Διδάκτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει εκδώσει 47 βιβλία και μελέτες, πολλά από τα οποία μεταφράστηκαν στην Αγγλική, Γερμανική και Σερβική γλώσσα. Ο Μακρής πριν πεθάνει το 1988, χάρισε το σπίτι - μουσείο του στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλίας, που το χρησιμοποιεί ως Κέντρο Ερευνών και Μουσείο. Σήμερα αποτελεί μια υποχρεωτική τουριστική στάση για τα σχολεία όλης της Ελλάδας και πρόσφατα το επισκέφτηκαν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και άλλοι επίσημοι. Ο Μακρής αποτελεί και σήμερα ένα παράδειγμα μεγάλης κουλτούρας, η ανάμνησή του είναι ακόμη παρούσα σε σημαντικούς κύκλους τέχνης, υπήρξε φίλος των μεγαλύτερων προσωπικοτήτων του '900 και στο σπίτι - μουσείο του μπορούν να θαυμαστούν οι πίνακες του ζωγράφου Θεόφιλου. |
Σελίδες
- Αρχική σελίδα
- Μουσείο Θεόφιλου, Βαρειά Μυτιλήνης
- Οικία Κοντού - Μουσείο Θεόφιλου, Ανακασιά Πηλίου
- Μουσείο Κίτσου Μακρή, Βόλος
- Ο φούρνος του Μελίνη στη Άλλη Μεριά
- Το καφενείο στη Μακρινίτσα
- Μια Πινακοθήκη για τον Θεόφιλο
- Εκπαιδευτικός φάκελος "Στα χνάρια του Θεόφιλου"
- Εκπαιδευτικά σχέδια του σχολείου μας για τον Θεόφι...
- Αφηγήσεις για τον Θεόφιλο
- Βιβλία για τον Θεόφιλο
Μουσείο Κίτσου Μακρή, Βόλος
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)